Sarvam Brahmamayam Jagath (The entire cosmos is permeated by Brahman or God). While the Divine is thus all-pervasive, the ability to recognise this truth is not present in all. The fact is well known that fire is latent in wood. But on that basis, if one attempts to cook rice in a vessel, placing it on a lorry load of unlit wood, can the rice be cooked? Fire has two states - the inner and the outer. The fire that is invisible and latent is inner fire. This fire, though it is present, cannot burn anything. The external fire manifests its true form and can burn anything and reduce it to ashes. Likewise, the power to experience the omnipresent Divine and envision it internally is possessed by each one, while only some have the capacity to demonstrate it externally.
ساروام براهمامایام جاگات (همه جهان از وجود براهمان یا –همان- خداوند هستی گرفته). از این رو خداوند در همه جا نفوذ دارد، قدرت درک این حقیقت در همه نیست. واقعیت کاملا ً مبرهن و معلوم اینست که آتش در چوب نهفته است. اما بر این اساس اگر کسی تلاش کند که برنج را در یک ظرف بپزد، و آن را بر روی اجاقی قرار دهد که چوب ِ زیر آن روشن نیست، این برنج پخته می شود؟ آتش دارای دو کیفیت است – درونی و بیرونی. آتشی که نادیدنی و راکد است، آتش درونی است. این آتش، اگرچه وجود دارد،اما نمی تواند چیزی را بسوزاند. آتش بیرونی حقیقت شکلش را آشکار می کند و می تواند هر چیزی را بسوزاند و از آن بکاهد تا خاکستر شود. به همین ترتیب، قدرتی که به موجب آن می توان خداوندی که در همه جا حضور دارد را تجربه و در خیال درون حفظ کرد، با هر کدام قابل دستیابی است، در حالیکه تنها تعداد محدودی این ظرفیت را دارند که او را در بیرون از خود نشان دهند.