جان کلام (سادانا)

ساتیا سای بابا (مذهب عشق)

جان کلام (سادانا)

ساتیا سای بابا (مذهب عشق)

9th July 2006

 

There are different kinds of Jnana (knowledge). What is implied by the 'Jnana' is the knowledge of the Atma. It is not concerned with the physical, sensory or worldly knowledge. Atma Jnana (knowledge of the Atma) can be got only by enquiring into the nature of the Atma and not by any other means. It cannot be taught by preceptors or learnt by studying texts. It cannot be received from anyone or offered to anyone. It has to emerge from the inner consciousness. Preceptors and texts can only help to some extent. But the aspirant who seeks Atma Jnana has to embark on self-enquiry to experience this Self-awareness. He should explore and investigate the whole gamut of spiritual experience and arrive at the ultimate Reality. Just as a child learns to speak by watching the mother, the spiritual aspirant has to make the effort himself while listening to the preceptor or studying scriptural texts.

 

جنانا (معرفت) انواع متفاوتی دارد. معرفت درون، مفهوم و مقصود جناناست. این را بواسطه جسم، احساسات یا معرفت دنیوی نمی توان دریافت. آتما جنانا (دانش درون) تنها توسط کنکاش در ذات آتما دریافت می شود و نه به هر طریق دیگری. نمی توان با معلم و مربی آن را فرا گرفت یا توسط مطالعه متون به یاد گیری آن پرداخت. از کسی نمی توان آن را کسب کرد یا به دیگری هدیه کرد. باید با آگاهی درونی آن را پدیدار کرد. معلمان و متون تنها تا حدودی می توانند (در این راه) کمک باشند. ولی طالبی که آتما جنانا را جستجو می کند، باید خود برای این کاوش عزم کند تا به خود آگاهی برسد. او باید به جستجو و کشف همه حد و حدود تجربه معنوی بپردازد و به حقیقت غایی دست یابد. درست همانطور که کودک با نگاه کردن به مادرش صحبت کردن را می آموزد، طالب معنویت نیز باید در هنگام گوش دادن به معلم خود یا مطالعه کتب مقدس، خود تلاش کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد