8th September 2006
Jnana (knowledge) does not mean mere acquaintance with books. Nor is it worldly knowledge. Only the person who has recognised that the individual is not distinct from the universal is a real Jnani (man of wisdom). True wisdom consists in awareness of the unity of the individual and the Samashti (collective whole). How can a man who is not aware of his humanness recognise the Divinity within himself? Hence the first requisite is the recognition by everyone of his human essence.
جنانا (علم و دانش) تنها بمعنای آگاهی بوسیله کتب نیست. دانش دنیوی هم نیست. تنها، کسی که می داند یک فرد جدا از دیگران نیست، یک جنانی (انسان فرزانه و خردمند) است. دانش حقیقی شامل آگاهی از یگانگی فرد و ساماشتی (همه عموم) است. چطور شخصی که از انسانیت خویش آگاهی ندارد می تواند به درک و شناخت الوهیت درونش برسد؟ از این رو، اولین شرط لازم، شناخت هر کس از ذات انسانی خودش است.