6th March 2007
The philosophers of all lands and all times have sought to discover the truth about God, the objective world and man. Maya is the Will that causes all the three. It is a clear, flawless mirror. When Sathwa-guna (purity and goodness) is reflected in that mirror, God results. When Rajo-guna (passion and restlessness) is reflected, the Jeeva or the individualized Self results. It is ever anxious to grow, to grab, to survive and to be secure. When Thamo-guna (inertness and inactivity) is reflected, matter or the objective world is the result. All the three are basically Divine, but appear different because of the interplay of the Gunas (characteristics).
دانشمندان هر عصر و سرزمین در جستجو برای شناخت خداوند، دنیا و انسان بوده اند. مایا دلیل این هر سه است. مایا آینه ای پاک و بی غل و غش است. وقتی ساتوا-گانا (پاکی و خوبی) در آن آینه منعکس شود، خداوند پدیدار می شود. وقتی راجو-گانا (شهوت و هوس) منعکس شود، جیوا یا منیت پدیدار می گردد. همیشه برای رشد، تصرف، بقا و ایمن بودن نگرانی هست. وقتی تامو-گانا (تنبلی و سستی) منعکس می شود، مادیت یا در واقع دنیای مادی پدیدار می گردد. هر سه اساسا ً مربوط به معنویت اند، اما در اثر گوناها (خصوصیات و ویژگی ها) متفاوت ظاهر می شوند.